Njemu nije trebalo mnogo da u mom imeniku dobije sufiks “moj”. Posle
jedne popijene kafe smo postali super drugari a sve je počelo tako što sam na
Facebook profilu zajedničke drugarice videla tog lepog, elegantnog gospodina.
Ja ne bih bila ja kad se ne bih potrudila da istražim o kome se zapravo radi.
Nenad Veličković je upravo tih dana imao izložbu u “Progres” galeriji, u saradnji sa magazinom "Enterijer "(kupila odmah nekoliko brojeva). Tamo mi je pažnju privukla tirkizna fotelja sa
baroknim, zlatnim detaljima i sa oduševljenjem sam posmatrala njegov izbor aksesoara i elemenata za savremeno uređenje enterijera.
Preko FB requesta, par razmenjenih poruka i pomenute kafe, došli smo i
do glamurozne proslave u čast Nenadovog doktorata na temu “Manipulacija kulturnim
vrednostima u arhitekturi unutrašnjih prostora”, gde mi je bila velika čast
pojaviti se i doživeti prave red carpet
momente, jer kad je on u pitanju, drugačije ne može. Ja ga vidim kao John Galiana (iz Dior epohe), a njegov rad kao blještav, glamurozan,
dramatičan….što se u velikoj meri dodiruje sa pojmom fenomena kiča gde je on
vrhunski kreator arhitektonske manipulacije istih, a da ne pređe granicu
kvaliteta i upečatljivog enterijera. Onda, kič ili… ?
Kako ti definišes kič i na koji način uspevaš da to bude estetski uobličeno
poput haute couture?
Moj
manir “eklektike” je upravo manipulacija estetskim i kulturnim vrednostima u
unutrašnjoj arhitekturi, gde slobodno i sa hrabrošću implementiram tzv.stil sa
modernim ambijentom i potrebama klijenata. Većina osuđuje taj manir, ne znajući
da svaki odabrani element od zlata ili skupocenog kamena ima svoj koren u
istoriji umetnosti, dok manjina-znalačka grupa ne osuđuje jer razume i shvata
poreklo, odnos i postojanje u današnjem vremenu.
Ako je
kič “loš ukus”, uvek je demonstrativan.
Ako je kič “đubre”, napravljen je onda previše pažljivo, sa najmanjim
detaljima. Kič ne krije svoje nedostatke, niti ga je sramota od njih. Uvek je
poslednju reč definicije kiča, davalo vreme. Da smo u vremenu dok je stvarao Mikelanđelo
pitali ljude šta misle o Pikasovim slikama, sigurno ne bi naišli na odobravanje
masa. Kič je ulepšana slika vremena u kom živimo.
Kada si otkrio, u kom momentu, kako će izgledati
tvoj vizuelni i umetnički pravac, da li postoji neki odredjeni detalj?
Detalj
koji me je inspirisao da izgradim svoj umetnički pravac je stil Baroka. Barok i
Rokoko stil, baš zato što sam po sebi znači “sitnozrnast” u svojoj izvedbi, je
oličenje glamura.
Ako bi morao da transformišes neki objekat,
bilo iz savremene bilo klasične umetnosti, šta bi to bilo i kako bi izgledalo?
U tom
slučaju, ne bih se odricao njihovog porekla i tradicije, već bih motiv postavio
kao koren/temelj inspiracije, i to razvio kroz period do savremenog doba. Danas
postoje mnoge tradicionalne izvedbe koje izazivaju šok pri posmatranju, što je
dobro jer je neočekivano.
Ovoje
samo jedan vid hrabrog ambicioznog autora da skrene pažnju na postojanje
tradicije i njihovo prikazivanje kroz umetnički rad i postavku. Ne bi me čudilo
da i Ajfelov toranj jednog dana osvane obučen u džemper, jer je to svakako
bolje nego ustaljene, dosadne i prevazidjene led sijalice koje menjaju boju.
Ukoliko se kombinovanjem nespojivog pozabavi ozbiljan
umetnik poznavajući istorijske stilove i
savremene mogućnosti, tada dolazimo do neverovatnih umetničkih instalacija koje
nas drže u neizvesnosti i nemogućnosti da ostanemo ravnodušni na delo, bez
obzira na enormnu količinu kiča koji bukvalno vrišti i napada nas vizuelnim
efektom. Lilicoptère: A Pink i
Fluffy helikopter inspirisan
je Marie Antoinettom. Portugalski umetnik Joana Vasconcelos je dizajnirala pozlaćen helikopter prekriven svetlim
ružičastim nojevim perjem.
Ostatak tela letelice je
prekriven zlatnim listićima i ukrašen "Swarovski" kristalima. Čak iplišane presvlake, reljefne sa zlatom, sadrže monogram Marie Antoinette. To je
vizija umetnika onoga u čemu bi kraljica danas letela da je živa.
Da li si u dosadašnjem radu imao prilike da se potpuno "razmahneš" i svoj
modni stil preslikaš na neki objekat?
Imao sam prilike da
stvorim svoj osobeni izražaj koji dugogodišnjim radom prelazi u stil. Meni je
uvek čast kada istoričari umetnosti za mene tvrde da imam holivudski prikaz
enterijeru i da spadam u glamur
arhitekte, i da moj rad odmah prepoznaju. Moje odricanje da budem „ušabloniran“
u moru sličnih enterijera, me je tako i profilisalo. Ako se moja ličnost kao
arhitekte ogleda u mom radu, onda sam ja potpuno uspeo u realizovanju i
spajanju moje ličnosti i autorskog rada. Moj aksesoar, npr. zlatni list na
reveru sakoa, pojavljuje se i u mom enterijeru, crni blještavi kamenčići na
mojim cipelama se takođe provlače kroz moj enterijer. Svestan sam da je to moj
modni prikaz arhitekture, ali zasto da ne? Bežim od svega što je dosadno i
odmah prihvatljivo.
Kada upoznaš klijenta i dobiješ zadatak, kako
stvoriš taj neki moodboard kako će prostor izgledati?
Klijenti koji mi
često zadaju zadatak šta oni vole ili ne, te mi daju mogućnost da im sve to
uklopim, ja shvatam to kao slobodu izražavanja, a ne kao zadatak. Ako u svoje
viđenje uklopim taj neki njihov detalj koji, ili glorifikujem ili mu dam
nezapažen značaj – to je uspešan enterijer – mada pravi recept za to ne
postoji, već samo ako se spoje tri elementa: logika, estetika i funkcija, gde
ja moram i želim da podjednako dam svim tim elementima veliki značaj. Time
dolazim do svog autorskog pečata koji se ogleda u činjenici da sam spreman i na
osudu posmatrača, a to me izdvaja kao umetničkog arhitektu.
Da li postoji neki detalj u vidu elementa,
materijala koji koristis kao svoj potpis?
Moj potpis su raznoliki gipsani plafoni, komadi stilskog nameštaja u vidu fotelje, zlatni ramova za ogledala, poludragi kamen oniks i polirane ogledalske površine.
U kom gradu, hotelu, restoranu se
osećaš kao u svom raju, koji je baš po
tvojoj meri?
Moj raj je moj
izbor, moje percepcije su takođe moja moć, koje zadovoljavam radom svog idola
Marcela Wandersa. Njegov hotel u Majamiju “Mondrian South Beach”, mi pruža uživanje u mašti i hrabrosti u
predimenzionisanju elemenata. Zamišljen je kao mesto koje će činiti
da se ljudi osećaju kao da su u romantičnoj bajci. Poznato je da arhitektura i prostor koja nas okružuje mogu da utiču na
raspoloženje, kao i dobrobit ljudi koji u njemu borave. Sve popularnija tema
neuro-arhitekture i arhitekata koji pomno promišljaju uticaj prostora na psihu
čoveka su me inspirisali da se 2015. god. odlučim za put u Majami, i lično se
uverim u naučne definicije uticaja arhitekture i određenog prostora na
posmatrača. Marcelov rad zaista ostavlja
duboki utisak hrabrosti.
Šta misliš o umetnosti Jeffa
Koonsa ili Richarda Orlinskog? Da li su njihova dela precenjena i kako bi se ta
estetika uklopila u ambijente koje ti kreiraš?
Osvrnuo bih se na Jefa Koonsa, koji za svoje
stvaralaštvo koristi znakovne motive u svojim delima i prerađuje objekte iz
reklama, koji se takođe se u osnovi kreće između kiča i umetnosti. Vrlo
jedinstven i hazarderski način ispoljavanja svoje skulpturalne umetnosti, i on, kao i Marcel, dostižu vrhunac
u prepoznatljivosti. Uostalom, koji arhitekta, umetnik, to ne bi želeo? Jeff
zaslužuje veliku pažnju i poštovanje za originalnost, čija će se dela naći kao
motiv na mnogim modnim scenama, kao i želja da ih kombinujem u mojim
enterijerima, kao čist naglasak!
Mnogo
toga, počev od šarene šolje za jutarnju kafu, pa do gledanja
naučno-fantastičnih filmova. Često me pitaju zašto baš SF filmovi, moj odgovor
je uvek isti: zato što u njima prikazuju scene koje su konstruisane za
budućnost ili horror filmovi, gde ima mnogo detalja koje pamtim i pokušavam da
ih modifikujem u svom stvaranju enterijera. Pažljivom percepcijom biram
detalje: linije, podne lajsne, skrivenu ili naglašenu rasvetu, detalje na
plafonima, motive sa odeće ili vrata….mnogo toga što me intelektualno informiše
kako bih kasnije ili posle nekoliko godina imao slobodu da transformišem-ne
kopiram, u svoje enterijere.
Koji izazov priželjkuješ kada je reč o
tvojoj umetnosti?
Kolege
znaju da me nazivaju i kraljem kiča i bižuterije, i baš zbog toga sam se
zainatio da fenomen kiča pretvorim u stil. Sve mu možete osporiti, ako ste
poznavalac istorije umetnosti, ali trajanje NIKAKO! Dobijam i pohvale, kao moji
idoli, da su mi radovi eklektično moderni, hrabri, laskavi sa momentima
opravdanog kiča, iznenađujući i nekad sa elementom šoka. Sve mi to veoma
imponuje.
Tvoje James Bond fotografije i saradnja
sa Radetom Kovačem. Gde se i u čemu
preplicu tvoja i Bondova ličnost? Da li si ti neki Bond u arhitekturi?
Moji
radovi se često klasifikovani kao Glamour,
Hollywood, Royal… Upravo to je inspirisalo Radeta Kovača, koji je spojio
tadašnje izdanje filma o James Bondu “Royal casino”i moj rad. Poistovetio je izgled
Bonda i moje ličnosti kao arhitekte: kvalitetno odelo, leptir mašna, dijamanti,
krzno… i time me unapredio u Bonda
arhitekture enterijera. Zahvaljujući njemu, odavno me prati takav laskavi
epitet, koji još niko nije nadmašio, kako on kaže. Uostalom, jedino on mi i
fotografiše radove i izrađuje portrete baz imalo šminke, što je odlika pravog
profesionalca. Ja ću mu uzvratiti da je i on Bond fotografije!
Jedna marketinška
zapovest današnjeg sveta kaže da nije bitno kako se mi osećamo već kako nas
drugi vide. Koliko uspevaš da ostaneš svoj?
Upravo
zbog svoje osobenosti i karaktera, slobodno mogu reći da sam originalan ili
upečatljiv. Moji radovi govore o tome, da spoj spojivog i ne/spojivog,
svakidašnjeg i nesvakidašnjeg, smirenog i skandaloznog, mogu živeti zajedno u
harmoniji dugo godina, a da se pri tom
ne javlja težnja za promenom. Moji klijenti nikada nisu tražili da izvršimo
neku korenitu promenu je im je dosadilo ili su se zasitili. To je veliki
kompliment za mene.
Ti kao brend. Kojim sredstvima se služis
na tom putu kad danas manje-više svi koji se bavimo nekom vrstom umetnosti, pa
i drugim delatnostima, moramo da budemo brend ličnost. Ako bi morao da se
slikovito uporediš sa nekim postojećim luksuznim brendom, šta bi to bilo i zašto?
Na početku svoje karijere osobenjaka,
nikada nisam želeo da budem prosek…ne znam zašto... Dosađivali su mi jedni te
isti enterijeri, jedno te isto odevanje arhitekata po seminarima, sve to
ubacuje u jedan šablon iz kog kasnije ne možete da se izvučete. Plašio sam se
da će me to usmeriti u dosadu, te kao takav ni sam sebi neću biti zanimljiv.
Obično kažem da svojim odevanjem branim boje arhitekture, koja je živopisna,
neobična i inspirišuća, a kad čujem od kolega da je siva ‘arhitektonska boja’ ,
padam u nesvest od njihovog neznanja, tj.od njihovog straha od boje, i pitam se
da li su ikada čuli za Gaudija, Luja IX ili bili kog Luja, i kako razumeju, i
kako tumače Goju, Velaskeza, Klea, Mondrijana…. Razumem da svako ima svoj način
izražavanja u radu, i da su nam tzv.arhitektonski rukopisi različiti, a ipak
teško razumem da kao takvi teže ka
originalnosti i popularnosti ako se ne pomaknu od ustaljenih normi, formi,
oblika I boja…
Ako bih morao da se uporedim
sa nekim brendom, onda biram "Versace" iz više razloga. Prvi je, što je istorija "Versace" brenda pre svega porodična priča koja počinje u Reggio Calabria 50-ih,a to je u stvari jedan od
brendova koji su doprineli da Milano postane modna prestonica sveta, a
italijanski dizajn imperativ. Sa stilskih gledišta istorije, "Versace" je u znaku
eklekticizama stvorio
zbirke u kojima se elementi
prostora i vremena i antiteza mešaju u
stvaranju dizajna kojeg
ranije nije bilo. To je očigledno seksi i glamurozan, estetski duboko
promišljen i perfektno realizovan dizajn, koji se oslanja na istorijske
simbole, npr.mitološka figura Meduze, plus meander, simbol brenda.
Bazirajući svoj sad, u celom
svetu prepoznatljiv dizajn na ova dva antička simbola, "Versace" ne staje sa
eksploatisanjem istorijske ornamentike, nego vremenom koristi , bahato se
razbacujući, i vodeće elemente baroka i gotike. Eklektični haos koji je pred
nama je u potpunosti očaravajući u softificiranim materijalima i besprekornoj
izvedbi svakog komada.
Ne
samo oni, nego i Cavalli, me inspirišu koristeći životinjske motive,
kolorit, i njihovu kombinaciju do savršenstva. Ne znam sa kojim bih se pre radije
uporedio, ali sa jednim – svakako! I to većim delom zbog utiska i reakcije
posmatrača, kakav god zaključak oni doneli. Svojim izgledom i ponašenjem
odlikujem sebe - zlatnim listom na reveru, svetlucavim manžetnama, piton Ili krokodil
cipelama, ešarpama…
Kako izgleda jedan tvoj savršeni
moodborad, multimedijalni kolaž? Koji miris ima, ukus kog šampanjca i koju
etiketu bi mu našio?
Multimedijalni
kolaž koji odražava mene je upravo moja Ego skica. Šarena, vesela,
konstruktivna, zapanjujuća i naizgled šokantna. Na njemu bi se našle slike
mojih dalekih destinacija, aviona, koktela, slike sreće, slike šampanjca – "Bollinger" naravno, jer ga i Bond pije u filmovima…"Trussardi" mirisa, starog
muškog sapuna. A da našijem sebi
etiketu…..Prkosart, Hazarder, Dr Kič, Art inat….pa izaberite!
Nenad
Veličković, Dr savremene arhitekture
Fotografije: Rade Kovač i privatna arhiva
Нема коментара:
Постави коментар